Ahlan Ya Ramadhan


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Hari demi hari yang berlalu sememangnya terasa begitu pantas. Kini Ramadhan kembali mendekati diri kita. Seharusnya sedikit sebanyak rasa syukur bertaut di hati. Kerana Allah SWT masih lagi memberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini. Walaupun kita sebenarnya masih kabur adakah kita dapat memenuhi tuntutan ibadah di bulan mulia ini.

Ramadhan sebagai bulan yang kaya dengan rahmat, pengampunan dan pelepasan api neraka kepada hamba Allah yang berlumba-lumba kepada kebaikan. Untuk mendapatkan tiga perkara ini sudah tentu perlu menggandakan diri dengan takwa. Takwa yang disebut oleh Allah SWT dalam surah Al-Baqarah 183 yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa."

Ramadhan juga adalah bonus kepada umat Islam seluruhnya. Keuntungan ini dianugerahkan oleh Allah memandangkan umat Rasulullah s.a.w yang terlalu lemah dalam melakukan ibadah. Akidah, ibadah dan akhlak yang banyak terdedah kepada kesalahan dan kesilapan sudah pasti keberkatan bulan Ramadhan ini akan memberikan semangat kepada umat Islam terus melakukan kebaikan dan memohon keampunan daripada Allah.

Melakukan kebaikan perlu dilatih dan dipupuk untuk hati terus berada di dalam landasan yang betul. Ramadhan adalah bulan latihan untuk memupuk hati agar tunduk kepada Allah. Ramadhan juga akan menentukan iltizam dan istiqamahnya melakukan kebaikan terus berada di dalam hati.

Kemuliaan Ramadhan digandakan dengan penurunan Al-Quran di dalamnya. Bermakna bulan ini adalah bulan untuk menghidupkan Al-Quran dengan pembacaan dan penghayatan. Di akhir zaman ini umat Muhammad terlalu kedekut meluangkan masa untuk kalam azali ini.

"Ya Allah berkatilah kami di bulan Ramadhan ini." Amin.
1 Response
  1. salam abg.bagus2..mmg rajin la wat blog & mencoret.eh silap menaip.heE..pe pun salam ramadhan al-mubarak.